De afgelopen jaren heeft het Misiconi gezelschap heel wat stukken gemaakt. Misiconi heeft onderander gestaan op Festival aan de Maas (Rotterdam), Delft Fringe Festival, Spoffin Festival (Amersfoort), DanceAble (Den-Haag), KIADA Festival (Korea), D-Caf Cairo (Egypte), Gathered Together Festival (Schotland), ROEF Festival (Amsterdam), Fresh programma van Maas theater en Dans, HubClub (Introdans) en het Besoek Festival (Rotterdam), MOVE ME festival (Assen).
Iconic World
In een krachtig duet komt een Iconic World tot leven. Geรฏnspireerd op de legendarische verhalen van Marvel superhelden dompelen twee dansers je onder in de voor vele herkenbare wereld van magie en verbeelding. Iconic World is een universum doordrenkt met kracht en betekenis, waarin elk individu een verhaal draagt dat groter is dan het leven zelf. We nodigen je uit om deel te nemen aan een reis door een kleurrijk en verrassende wereld, waar krachten niet alleen definiรซren maar ook verbinden. Welkom bij Iconic World, waar grootsheid schuilt in de kleinste details.
Iconic World is gezamenlijk gemaakt door en met inspiratie van de dansers. In het bijzonder Minoe Bossink en Mitchel Kartowikromo.
Tides 2021-2024
TIDES is een installatie voorstelling van Misiconi geรฏnspireerd door de schoonheid van natuur waarin dansers met en zonder een beperking je meevoeren naar een andere wereld. Laat je zintuigen prikkelen en geef je over aan de dansers, die je vergezellen op een reis door je eigen binnenwereld. Want alles stroomt en is constant in beweging, maar als je een moment neemt voor verstilling en verwondering gaat er een nieuwe wereld voor je open. Neem plaats in de installatie en laat je onderdompelen in deze theatrale ervaring, of kijk toe vanaf de tribune, en laat je meevoeren door de sferische klanken live gespeeld door muzikant Soheil Shayesteh.
Misiconi brengt in samenwerking met en onder leiding van Joop Oonk een dansvoorstelling TIDES. Deze installatie performance gaat over hoe we als mens overrompeld kunnen worden door schoonheid die groter is dan onszelf. Hoe staan wij als mens in contact met onze innerlijke zelf en de natuur om ons heen en welke emoties kan die verbinding met de natuur bij ons opwekken?
Fomo 2023-2024
FOMO, in opdracht voor Stellwerk Theatre in Weimar (DE). De angst om iets te missen. We willen het meeste uit het leven halen, want we leven het maar รฉรฉn keer en alles moet een geweldige ervaring zijn. Een saai leven is niet wat we willen. Moet deze ervaring voor onszelf of voor anderen geweldig zijn om het op onze social media kanalen te zien? Het is een obsessie met de maakbaarheid van geluk. Met onze social media kanalen kunnen we zijn en doen wat we willen. We moeten echter een keuze maken in wat we willen zien, doen en beleven. We kunnen maar op รฉรฉn plek tegelijk zijn.
von und mit: Lena Frenzel, Imani Bogatyreva, Philine Upmeier, Lucie Cizmarova, Emilia Justen, Eva Hauรen, Anna Lagaude, Lina Unger, Melanie Heyne, Bea Mensing, Emily Zepf, Vanessa Mills, Alexandra Katsch. Pรคdagogische Begleitung: Caroline Frisch. Ausstattung:
Petra Linsel-Mahrer. Fotoโs: Matthias Pick
Emily 2023
In de voorstelling Emily (2023) laten de dansers van Misiconi hun kwetsbaarheid, kracht en verbondenheid zien. Centraal staat een gedicht van Virginia Woolf over onderdrukking van de vrouw dat zij schreef als reactie op een gedicht van de Engelsman Patmore. Hij zette hierin zijn vrouw Emily weg als โideale echtgenoteโ: gracieus, charmant en engelachtig maar ook onderdanig, vroom en zuiver. Dat was toen, maar in de 21e eeuw zijn stereotypes over vrouwen nog altijd aanwezig. Hoe zou Emily vandaag de dag hebben gereageerd? Wie zou zij zijn als zij nu geleefd had? Choreograaf Manouk Schrauwen maakt met Emily een ode aan de vrouw in al haar facetten.
PUR 2023
PUR was onderdeel van het Hubclubโ23 programma van Introdans Introdans. De HubClubโ23 laat tien choreografen uit binnen- en buitenland nieuw werk creรซren.
Pur gaat over dat we ons als vrouw soms onveilig kunnen voelen in het nachtleven en dat sommige situaties hierin vervreemdend kunnen zijn.
Nightingale 2023
Op 4 mei 2023 tijdens de Nationale Jongerenherdenking is de voorstelling Nightingale te zien in het Nieuwe Luxor in Rotterdam. Het stuk Nightingale gemaakt door Manouk Schrauwen geeft zichtbaarheid aan een groep, die in de Tweede Wereldoorlog veel leed is aangedaan en geeft een stem aan hen die moesten fluisteren. Aan hen die niet gehoord werden. Om onszelf te blijven herinneren om te luisteren en ieders stem luidkeels welkom te heten in deze maatschappij. In Nightingale vertellen de dansers het verhaal van een persoon die op de vlucht is of in een benarde, onveilige situatie zit. In stilte dwalen hun gedachten af en dromen ze weg naar een andere wereld. Daar waar de vogels mogen fluiten en de zon op hen gezicht schijnt. Nightingale kwam tot stand door een samenwerking met Codarts, de Mytylschool de Burg en Theater na de Dam.
Now, You See Me 2022
Now. You see me! gaat over het zichtbaar maken van een doelgroep die in de tweede wereldoorlog veel leed is aangedaan, maar waar tot op heden nog weinig aandacht voor is. De persoon met een beperking. Door middel van workshops op mytylschool de brug te rotterdam en aansluitend een repetitie zullen eerste en tweedeklassers toewerken naar een gezamenlijke dans (Now. You see me.). Spoken word artiest Mariรซm Zian zal de โhappeningโ starten. Deze bestaat verder uit een gezamenlijke dans met als doel de verscheidenheid die van mensen uit kan gaan zichtbaar te maken en de collectieve kracht te vieren die daarvan uitgaat. Van het project zal een film worden gemaakt die te bewonderen zal zijn op 3 en 4 en 5 mei via de social media kanalen van Theater na de Dam en Misiconi. De film en samenwerking is ook gezamenlijk vormgeven in een artistieke presentatie tijdens Oorlog in mij bij het Maas podium.
In Now. You see me vieren we de eigenheid en verscheidenheid en stimuleren zelf expressie bij een groep mensen die daar niet automatisch toe uitgenodigd wordt. In de film nemen de jongeren publieke ruimte in, dragen uit wie ze zijn en eisen voor even de aandacht op met hun unieke, zelf vormgegeven groepsdans. Een collectieve happening, een monument in de tijd om te vieren dat we er zijn en gezien mogen worden en om hen te eren die tijdens de Tweede Wereldoorlog aan het oog onttrokken werden.
Hey, You! 2021-2022
Hey, You! is een duet met dansers van Misiconi, gemaakt door Joop Oonk en Saskia Spierenburg. Saskia heeft het syndroom van down en danst sinds 2018 bij Misiconi. Ze is begonnen in de amateurlessen en daarna doorgestroomd naar de company. Ze is altijd al een fanatiek sporter geweest, maar dit keer neemt ze een andere rol aan: ze helpt Joop bij het choreograferen van duetten. Saskia: โIk vind het heel leuk om te helpen met maken. Het is wel anders want je moet goed observeren en feedback geven, een heel ander gevoel dan zelf dansen! Met behulp van kaartjes kies ik de lichaamsdelen, bewegingen en muziek voor de dansers.โ
Our Play DuBuffet 2022
Door twee post modernistische kunstenaars Merce Cunningham en Jean Dubuffet Lieten Joop Oonk en Robert Swinston zich inspireren (2022). Door te werken met de methode van het toeval (Cunningham) en de organische vormen, lijnen spel (DuBuffet) onderzochten ze samen met de dansers in het Artists in Residence project van Holland Dance, DanceAble een week lang de balans tussen controle en toeval. Het mooie van kansspelen is dat iedereen voor de dobbelsteen gelijk is, alle dansers hebben dezelfde kans op de uitkomst van een worp, maar de uitvoering van de opdrachten zal divers zijn.
EN ROUTE 2021
In โโEn Routeโโ (2021) duikt Ivar Draaisma onder leiding van Joop Oonk samen met de dansers in op het individu, de relatie tot anderen, groepsverbanden en de persoonlijke levensweg. Hierbij wordt gekeken naar belangrijke aspecten zoals cultuur, opvoeding, persoonlijke eigenschappen en hoe dat van invloed is wat ieder mens anders maakt. Je leven kom je vaak genoeg voor een splitsing te staan en de keuzes die je maakt maken wie jij bent als mens. Soms is de keuze duidelijk en ga je als een trein. Soms is het lastig en doe je nog een extra rondje op de rotonde of je mist compleet de afslag.
Shifting Faces 2019-2021
De nieuwe voorstelling Shifting Faces (2019-2021) wordt gereflecteerd op de maakbaarheid van de mens en de transformatie daarvan in het heden en de toekomst. Shifting Faces roept vragen op over wat โnormaliteitโ is en hoe synchroon en identiek we kunnen zijn als mensen in deze samenleving. Non-verbale communicatie speelt een grote rol in Shifting Faces door het gebruik van maskers, waarbij de focus ligt op het lichaam als verteller. Foto door Hans Gerritsen
Homo Sapiens 3.0 2019
Homo sapiens 3.0 (2019) is een vooronderzoek over de rolstoel als object versus de rolstoel als onderdeel van de mens (cyborg). Het menselijke vermogen licht in het feit dat wij organen ons kunnen aanpassen in een voortdurend veranderende omgeving door middel van wetenschap en evolutie. Van levenloze elementen en dode materie zijn complexe organismen ontstaan. Bij welke verschijnselen kan men leven toeschrijven. Onze lucht brengt dode materie tot leven…
Foto’s door Sjoerd Derine
Masks 2018-2020
De voorstelling Masks (2018-2020) is een korte familievoorstelling en onderzoek dat voortvloeit uit het eerdere werk Walkie Talkie Wilderness. Het gaat over een universeel thema als ‘ontmoeting’. Er wordt gespeeld met de emotie en non-verbale communicatie die zich uit in het gezicht en of masker. De communicatie die hierin ontstaat zal non-verbaal en interactief zijn met het publiek. Samen met de dansers maak je een korte route. Dit kan zijn door de buurt, door een gebouw, over stoep, of over een festivalterrein. Per locatie wordt de beste route bekeken en een duidelijk begin en eindpunt bepaald.
Walkie Talkie Wilderness 2018-2019
Walkie Talkie Wilderness (2018-2019) is een choreografie van opdrachten, beweging en ritme. Het stuk onderzoekt communicatie, machtsverhoudingen en gebrek aan vrijheid, terwijl het de mogelijkheid van zelfbeschikking en autonomie onder deze dynamiek in vraag stelt: opdrachten worden aan de artiesten gegeven via een walkietalkie, maar ook aan het publiek. Dat is opwindend, want publiek en dansers weten nooit hoe hun acties zullen worden geรฏnterpreteerd en wat het uiteindelijke resultaat zou kunnen zijn! Achter het idee van Walkie Talkie Wilderness gaat een duidelijke hiรซrarchische structuur schuil waar de machtigste het meest te zeggen heeft. De choreografie is speels en abstract: de lichamen fungeren als objecten, maar de individualiteit van de dansers blijft aanwezig en zichtbaar. De combinatie van dansers op het podium – elk met hun eigen fysieke en mentale kwaliteiten – leidt tot een uniek artistiek resultaat.
#storyteller 2017-2019
#STORYTELLER (2017 -2019)is een diepgaand en origineel onderzoek naar het verkennen van elkaar en de mogelijkheden van de rolstoel. De Rolstoel is in april 2016 gecrowdfund om Jacqueline meer vrijheid en ontwikkeling te bieden. Door de twee dansers losse improvisatie opdrachten te geven en deze om te zetten tot beweging is er een duet ontstaan. Het duet loopt 3x en heeft elke keer een ander front. De dans zet de fantasie van de toeschouwers in beweging. Zij worden zelf de โstorytellersโ en delen hun verhaal op Instagram, Facebook en Twitter met de hashtag #misiconistoryteller‘. Het is mogelijk om na de voorstelling een โreal lifeโ dialoog te laten plaats tussen dansers en publiek en voegen de verhalen van de storytellers een eigen dimensie toe. De voorstelling is op veel pleinen en in open toegankelijke ruimtes gespeeld met als reden dat we nog niet in theaters terecht konden. Daarnaast ging de fantasie van de toeschouwer spelen op juist plekken die niet voor de hand lagen. Naarmate we het stuk vaker deden kwamen we erachter dat de zichtbaarheid van iemand met een beperking op straat nog niet zo ontwikkeld was. Steeds belangrijker werd dit aspect in het stuk.
This Situation 2018
This Situation (2018) is geรฏnspireerd rondom het werk van Jesper Just. 3 jonge dansers die jeugdigheid uitstralen komen en vormen gekaderde beelden die vloeiend in elkaar door gaan. In het werk van Just staat de rol van stereotypering, de relatie tussen elkaar en omgeving zoals een gebouwde vaak centraal. Bekijken en bekeken worden en hiermee het perspectief veranderen en bevragen. In het trio komt een duidelijke Esthetiek terug die overeenkomt met het gelikte videowerk van Jesper Just. De toeschouwer is vrij om zelf te interpreteren en er individuele versie van te maken. In het werk van Just zit geen verhaallijn, je kunt het vaak niet volgen en het zijn gegeven situaties.
Road Movie 2017
Road Movie de eerste choreografie ontwikkeld in het talentontwikkelingstraject van Misiconi. In een tijdsbestek van 13 weken heeft gastchoreograaf Rachel de Wolff in samenwerking met de dansers van Misiconi Dance Company de locatievoorstelling โRoad Movieโ ontwikkelt. Het begrip โroadmovieโ word door Wikipedia als volgt beschreven: โeen algemene benaming voor een filmgenre waarin de hoofdpersonen een reis maken.โ Die reis staat gedurende de hele film centraal. Vaak ondergaan de hoofdpersonages ook een mentale reisโ. In de locatievoorstelling โRoad Movieโ speelt het verhaal zich af rondom een hoofdpersonage. In de verhaallijn word dit personage in beeld gebracht als zijnde een persoon levend in een wereld waarin externe eisen en verwachtingen de overhand lijken te nemen.โRoad movieโ neemt het publiek mee in een wereld van spontaniteit, speelsheid en verrassingen. Hoeveel oogcontact heb jij op een dag? Zijn het bewuste keuzes? โRoad movieโ verbeeld de persoonlijke reis van zijn dansers en de ontmoetingen die in tijdsverloop plaatsvinden.
Flirt Fantasies 2016-2017
Flirt Fantasies (2016), what do you think when you look at me? is een 30 minuten durend stuk dat is opgebouwd uit drie scenes. Flirt Fantasies gaat over intermenselijke relaties. Over communicatie en over interactie of het ontbreken daarvan. Vervreemding van jezelf en van de ander liggen op de loer. Vooral als er ook verliefdheid in het spel is. Vervolgens begint het spel der liefde met al zijn spelregels en restricties. Het spel van aftasten, van zoeken naar vrijheid, van het overwinnen van onzekerheid.
In 2022 is Flirt Fantasies weer hernomen.
Dansmakers FitsAll 2013
Dansmakers FitsAll (2013) is een voorstelling die tot stand kwam in samenwerking met SKVR. In 8 weekenden heeft de groep naar een presentatie toegewerkt. Dit was het eerste uitvoerende project dat Misiconi Company deed.