Residenties
Residenties
Het is voor Misiconi van groot belang om de ontwikkeling van inclusieve dansprojecten te ondersteunen. Misiconi stelt zijn studio ter beschikking van de makers voor onderzoek, creatie en productie. Bovendien krijgen makers deskundig advies over inclusieve dansmethodieken en dramaturgisch advies. Af en toe krijgen makers ondernemersadvies om hun projecten naar de productiefase te brengen. Alle residenties eindigen met een presentatie en een feedbacksessie waarin de potentiële ontwikkeling van het project wordt geëvalueerd.
Het krijgen van advies over inclusieve methodieken is cruciaal voor de ontwikkeling van makers als inclusieve dansprofessionals en ambassadeurs. Dit advies wordt gegeven door professionals met wie Misiconi contact heeft vanwege haar relevante expertise. Misiconi draagt al jaren bij aan de ontwikkeling van een inclusieve dansmethodiek, zowel met nationale als internationale partners. Onderzoeks- en maak perioden zitten vol mogelijkheden en grote onzekerheid, zoals alle artistieke processen. Makers voelen zich vaak verloren en eenzaam in dergelijke processen. Het ontvangen van dramaturgische ondersteuning heeft een grote impact op de ontwikkeling van een project.
Residenties & makers 2024
DE VERTELFABRIEK
Petra Revet en Nikki Manuputty voor het eerst samen op de vloer. Bij hun ontmoeting op de LKCA Next Stop 2022 sloegen de vonken direct over en daarom zijn zij in oktober 2023 begonnen met Het Hart van de Zoeker. De Vertelfabriek wordt met deze ontmoeting een speelplaats waar creativiteit niet alleen wordt gedeeld, maar ook wordt gevoed door de verhalen, ervaringen en visies van anderen. Het is een viering van diversiteit, met gelijke kansen maar bovenal gelijkwaardige behandeling. Deze vorm kan benoemd worden als co-creatie, en staat nu centraal in de maakpraktijk van De Vertelfabriek. In hun zoektocht naar co-creëren hebben Nikki en Petra een bijzondere groep mensen bij elkaar gebracht, die samen in de weer gaan met het ontwikkelen van de speelstijl voor een uitdagende prikkelarme voorstelling.
BAREND ELIAS
Barend Elias is danser en choreograaf en is slechtziend en slechthorend, maar dat zit hem niet in de weg. In zijn werk wil hij ruimte creëren voor zichzelf en andere artiesten met een beperking, om professioneel zichtbaar te zijn in de podiumkunsten.
Sinds februari begon Barend met training en residentie bij Misiconi. De residentie bij Misiconi biedt hem de gelegenheid om zichzefl verder te ontwikkelen en aan zijn voorstelling ‘Interaction / Inner Action’ te werken.
‘Interaction / Inner Action’ is een voorstelling die begint tijdens een maandagochtendspits. Een druk station en een drukke metro. Er is weinig ruimte en de blinde maait iedereen omver. Opeens staat de metro ondergronds stil… Alle alarmbellen slaan af en niemand weet wat te doen. Verschillende mensen, ieder met hun eigen beperking, vechten door deze dunne tunnel van chaos. Wie heeft oog voor de ander? Deze voorstelling wordt geproduceerd door Teddy shouldn’t smoke.
NIKKI MANUPUTTY
Nikki Manuputty heeft een rijke achtergrond als theatermaker, docent en actrice. Daarnaast zet ze zich in voor projecten in de culturele sector met een sterke focus op representatie, toegankelijkheid en inclusie.
Nikki’s ervaring als vrouw van kleur met een fysieke handicap, waarvoor ze een rolstoel gebruikt, geeft haar een uniek perspectief en versterkt haar toewijding aan diversiteit en inclusie. Ze gelooft dat representatie ertoe doet en streeft ernaar normen uit te dagen en intersectionele vooruitgang te bevorderen.
Vanaf september gaat Nikki in residentie bij Misiconi. Deze meerjarige residentie is gericht op een diepgaand onderzoek met de werktitel ‘Before/After‘. Het project verkent thema’s rondom het omgaan met een chronische ziekte of handicap op latere leeftijd. Met een geïntegreerde, interdisciplinaire benadering van bewegingstheater, film, live muziek en creatieve toegankelijkheid vanuit de kern van haar artistieke proces, streeft Nikki ernaar een theatraal onderzoek te ontwikkelen dat diepgaand aansluit bij dit thema.
Het uiteindelijke doel van deze residentie is om vanuit dit theatrale onderzoek een immersieve voorstelling te creëren, waarin zowel autobiografisch materiaal als universele aspecten van het menselijk bestaan met betrekking tot dit onderwerp een stem aan wordt gegeven.
Residenties & makers 2023
MAAF/SORRY
Ista Putranto (Indonesië) en Daan Bosch (Nederland) werken tijdens hun residentie aan de voorstelling MAAF/SORRY. Een theatrale familievoorstelling van 45 minuten met losse scènes die fragmentarisch met elkaar verweven zijn. Gemaakt door een maker en acteur uit Indonesië en door een maker en acteur uit Nederland over iets dat hen verbindt, namelijk de gezamenlijke culturele en familiale geschiedenis waarin Nederland Indonesië koloniseerde.
‘Het leven is een aaneenschakeling van gebeurtenissen. Goede, slechte, mooie en akelige gebeurtenissen. Soms veroorzaakt door het lot of door anderen of door jouzelf.’
Over Ista
Ista is opgeleid aan STSI Surakarta. Hij behaalde in 1997 zijn diploma met als specialisatie Traditionele Beeldende Kunst en poppentheater (Wayang Kulit). In zijn eigen land was hij van 1997 tot en met 2007 werkzaam als professioneel acteur theatergezelschap Theater Ruang. Daarnaast was hij ook vormgever, narrator en maakte hij stukken met studenten theater, wijk- en community theater. Van 2007 tot 2013 was hij theatermaker bij Theater Lakon. De laatste jaren is hij veel actief geweest bij het ZID theater als speler en als workshopleider.
Over Daan
In 2014 studeerde Daan af aan de HKU. Voor zijn theateropleiding was hij sportdocent en dit kun je ook terug zien in zijn manier van werken en hoe hij tot materiaal komt. Het fysieke en het spel element komt altijd terug. In 2013 kwam hij terecht bij het ZID Theater. Eerst als docent en later is hij als maker doorgegroeid. Tot op de dag van vandaag werkt hij daar nog steeds met veel plezier. Naast zijn werk bij het ZID Theater is hij ook onderdeel van de Theaterstraat en het collectief Rake Klappen; zij maken fysieke voorstellingen die op locatie en op straat spelen. Ze zijn zowel in Nederland te zien als in België en andere delen van Europa.
Emily
Manouk Schrauwen is danser en coördinator bij Misiconi Company. Samen met 5 dansers van Misiconi vertelt ze het verhaal van Emily.
In 1800 schreef Coventry Patmore het gedicht ‘The Angel in the House’. Zijn vrouw Emily, stond symbool voor de ideale echtgenote en vrouw. Engelachtig, charmant, gracieus, sympathiek, zelfopofferend, onderdanig en zuiver.
Een belangrijk tegengeluid geschreven door Virginia Woolf, ‘Killing the Angel in the House’, is de drijvende kracht achter deze voorstelling.
Een ode aan Emily, een ode aan de vrouw. Wie zij had kunnen zijn als zij anno nu geleefd had. De dansers staan stil bij onderdrukking, maar laten vooral hun kwetsbaarheid, kracht en verbondenheid zien. Emily is geproduceerd door Misiconi met artistieke begeleiding van Joop Oonk.
Abyss of in between, landing on a treshold
In mei/juni 2023 zullen Polina Nikolaeva en Mariona Vinyes Ràfols een residentie doen bij Misiconia’s Huis voor Inclusieve Dans.
Polina en Mariona zijn beide afgestudeerd in Dans aan ArtEZ en gevestigd in Rotterdam. Momenteel zijn ze bezig met het creëren van een interdisciplinaire performance-installatie in samenwerking met visuele kunstenaar Hannah Goedhart en muzikant/componist Yannick Wandel.
De residentie bij Misiconia is het eerste onderzoeksstadium in hun research naar Liminal Space – als esthetiek en als ‘State of Being’.
Een ode aan de tussenruimte, hoe we waarde en plezier kunnen halen uit een periode van transitie.
Liminal Space (Drempelruimte) is een plek van transitie, van komen en gaan, van wat is en wat gaat komen.
Deze installatie-performance combineert stage design, visuals, muziek en choreografie om deze liminal space uit te beelden.
Op 18 juni zal er ook een speciale SPOT ON editie zijn, gehost en gecureerd door Polina en Mariona. Tickets en meer informatie zijn beschibaar via de agenda.
Triple-Edged Circle
Vanaf Maart 2023 zal Gabrielle Aidulis haar residentie starten bij Misiconi.
Gabrielle Aidulis zal een dans solo creëren dat als uitgangspunt ‘Groove’ heeft – een core element van elke street dance style – en wat symbool staat voor onze natuurlijke manier van bewegen.
Haar movement research onderzoekt repetitieve bewegingen en de verbinding tussen ons lichaam en de geest, bewegingen die specifieke gedachten bewerkstelligen en hoe dat laatste de beweging beïnvloedt om zich verder te ontwikkelen.
Misiconia’s Huis voor Inclusieve Dans verwelkomt Daniel Barkan als residente in januari 2023.
Daniel onderzoekt in haar dansproject het gegeven van ademhalen, Neshima in het Hebreeuws. Het doel van Daniel is om met dit project de aandacht te vestigen op de schijnbaar simpele actie van het ademhalen.
Tijdens de pandemie en het continu dragen van een mondkapje begon het onderwerp van ademhalen haar meer en meer te intesseren. In NeshiMa onderzoekt ze deze fascinatie verder. Ze focust zich hierbij op de fysieke limitaties en de behoefte aan ademruimte.
Op 29 januari zal er ook een speciale SPOT ON editie zijn, gehost en gecureerd door Daniel. Tickets hiervoor zijn verkrijgbaar via de agenda.
Voor dit project is Daniel ook een crowdfunding actie gestart. Wil jij ook doneren? Dit kan via onderstaande knop!
Voor meer informatie over dit project verwijzen we je naar > Daniel Barkan en Lazy Susan & Co.