Misiconi Company

Over Misiconi company

Misiconi Company is een professioneel bedrijf met aanbod binnen de podiumkunsten. Denk hierbij o.a. aan dansvoorstellingen waarbij de artistieke kwaliteit voorop staat. Het programma wordt onder leiding artistiek directeur, choreograaf Joop Oonk en zakelijk leider Malou Lintmeijer samengesteld. Iedereen werkt op freelance basis en draagt bij in het process en gezamenlijk nieuw werk te creëren.

Momenteel bestaat Misiconi Dance Company uit tien dansers onder begeleiding van Joop Oonk. Er wordt wekelijks gerepeteerd van september tot juli, elke donderdag en vrijdag.

Ons werk

Benieuwd welke voorstellingen we allemaal spelen, of hebben gespeeld?

In het theater

Wil jij de company live zien optreden? Bekijk hieronder dan de agenda!

Dansers van Misiconi Company

Portretfoto van oprichter en artistiek directeur van Misiconi Joop Oonk

Joop Oonk

Portretfoto van Enya, danser bij Misiconi Company

Enya Staver

Portretfoto van Manouk Schrauwen, danser bij Misiconi Company

Manouk Schrauwen

Portretfoto van Jordy, danser bij Misiconi Company

Jordy Ruhl

Portretfoto van danser Jacqueline Kuilenberg

Jacqueline van Kuilenburg

Portretfoto van Mathilde, danser bij Misiconi Company

Mathilde Dirkzwager

Portretfoto van Suzanne Lamers, danser bij Misiconi Company

Suzanne Lamers

Portretfoto van Anastasia, stagiair en danser bij Misiconi Company

Anastasia Jansen

Portretfoto van danser Ahmad

Ahmad Shabaan

Portretfoto van Saskia Spierenburg, danser bij Misiconi Company

Saskia Spierenburg

Portretfoto van danseres Jana Slegers

Jana Slegers

Portretfoto van Sunai, stagiair en danser bij Misiconi Company

Sunai Elbers

Susanne van der staak

Voorstellingen

Wij doen veel mooie projecten, zowel op locatie als in het theater. Elk seizoen speelt en toert Misiconi Company 1 grote productie en 2 kleinere producties. Ook worden er kleinere projecten gerealiseerd, vaak in samenwerking met partners.

Heb je vragen over onze producties? Neem dan contact met ons op.

Actueel werk:

Hey, you!
Shifting Faces
Flirt Fantasies
– Our play, DuBuffet

Archief werk:

En Route
Homo Sapiens 3.0
Masks
Walkie Talkie Wilderness
Storyteller
This Situation
– Road Movie
– Space between Space

Our play, DuBuffet

Door twee post modernistische kunstenaars Merce Cunningham en Jean Dubuffet Lieten Joop Oonk en Robert Swinston zich inspireren. Door te werken met de methode van het toeval (Cunningham) en de organische vormen, lijnen spel (DuBuffet) onderzochten ze samen met de dansers in het Artists in Residence project van Holland Dance, DanceAble een week lang de balans tussen controle en toeval. Het mooie van kansspelen is dat iedereen voor de dobbelsteen gelijk is, alle dansers hebben dezelfde kans op de uitkomst van een worp, maar de uitvoering van de opdrachten zal divers zijn.

Hey, you!

“Héy, you!” is een kort duet van +/-15 min waarin twee dansers elkaar ontmoeten. De dansers tasten af en brengen verschillende lichaamsdelen naar elkaar toe. Het stuk is opgebouwd uit scene’s met verschillende intenties, die random gekozen zijn. Toch lijkt er een taal gesproken te worden die voor de toeschouwer nog niet geheel helder is. Ze volgen elkaar in de ruimte of begeleiden elkaar naar een bepaalde positie. Een leider is er niet, maar organisch ontwikkelen de dansers hun eigen communicatie met speelse en onverwachte handelingen.

Saskia als assistent choreograaf: “Ik vind het heel leuk om te helpen met maken. Het is wel anders want je moet goed observeren en feedback geven, een heel ander gevoel dan zelf dansen! Met behulp van kaartjes kies ik de lichaamsdelen, bewegingen en muziek voor de dansers.”

Shifting Faces

De nieuwe voorstelling Shifting Faces wordt gereflecteerd op de maakbaarheid van de mens en de transformatie daarvan in het heden en de toekomst. Shifting Faces roept vragen op over wat ‘normaliteit’ is en hoe synchroon en identiek we kunnen zijn als mensen in deze samenleving. Non-verbale communicatie speelt een grote rol in Shifting Faces door het gebruik van maskers, waarbij de focus ligt op het lichaam als verteller.

Homo Sapiens 3.0

Homo sapiens 3.0 is een vooronderzoek over de rolstoel als object versus de rolstoel als onderdeel van de mens (cyborg). Het menselijke vermogen licht in het feit dat wij organen ons kunnen aanpassen in een voortdurend veranderende omgeving door middel van wetenschap en evolutie. Van levenloze elementen en dode materie zijn complexe organismen ontstaan. Bij welke verschijnselen kan men leven toeschrijven. Onze lucht brengt dode materie tot leven…

Masks

Masks is een wandelende voorstelling van 15 minuten. Masks is een spel met emoties en non-verbale communicatie die zich uiten in een gezicht en in een masker. De voorstelling is toegankelijk voor de hele familie. De Gemeente Rotterdam heeft Masks gesubsidieerd.

Flirt Fantasies

Flirt Fantasies, what do you think when you look at me? is een 30 minuten durend stuk dat is opgebouwd uit drie scenes. Flirt Fantasies gaat over intermenselijke relaties. Over communicatie en over interactie of het ontbreken daarvan. Vervreemding van jezelf en van de ander liggen op de loer. Vooral als er ook verliefdheid in het spel is. Vervolgens begint het spel der liefde met al zijn spelregels en restricties. Het spel van aftasten, van zoeken naar vrijheid, van het overwinnen van onzekerheid.

En Route

In ‘’En Route’’ (2021) duikt Ivar Draaisma onder leiding van Joop Oonk samen met de dansers in op het individu, de relatie tot anderen, groepsverbanden en de persoonlijke levensweg. Hierbij wordt gekeken naar belangrijke aspecten zoals cultuur, opvoeding, persoonlijke eigenschappen en hoe dat van invloed is wat ieder mens anders maakt. Je leven kom je vaak genoeg voor een splitsing te staan en de keuzes die je maakt maken wie jij bent als mens. Soms is de keuze duidelijk en ga je als een trein. Soms is het lastig en doe je nog een extra rondje op de rotonde of je mist compleet de afslag.

Walkie Talkie Wilderness

Walkie Talkie Wilderness (2018-2019) is een choreografie van opdrachten, beweging en ritme. Het stuk onderzoekt communicatie, machtsverhoudingen en gebrek aan vrijheid, terwijl het de mogelijkheid van zelfbeschikking en autonomie onder deze dynamiek in vraag stelt: opdrachten worden aan de artiesten gegeven via een walkietalkie, maar ook aan het publiek. Dat is opwindend, want publiek en dansers weten nooit hoe hun acties zullen worden geïnterpreteerd en wat het uiteindelijke resultaat zou kunnen zijn! Achter het idee van Walkie Talkie Wilderness gaat een duidelijke hiërarchische structuur schuil waar de machtigste het meest te zeggen heeft. De choreografie is speels en abstract: de lichamen fungeren als objecten, maar de individualiteit van de dansers blijft aanwezig en zichtbaar. De combinatie van dansers op het podium – elk met hun eigen fysieke en mentale kwaliteiten – leidt tot een uniek artistiek resultaat.

#Storyteller

#STORYTELLER (2017 -2019)is een diepgaand en origineel onderzoek naar het verkennen van elkaar en de mogelijkheden van de rolstoel. De Rolstoel is in april 2016 gecrowdfund om Jacqueline meer vrijheid en ontwikkeling te bieden. Door de twee dansers losse improvisatie opdrachten te geven en deze om te zetten tot beweging is er een duet ontstaan. Het duet loopt 3x en heeft elke keer een ander front. De dans zet de fantasie van de toeschouwers in beweging. Zij worden zelf de ‘storytellers’ en delen hun verhaal op Instagram, Facebook en Twitter met de hashtag #misiconistoryteller‘. Het is mogelijk om na de voorstelling  een ‘real life’ dialoog te laten plaats tussen dansers en publiek en voegen de verhalen van de storytellers een eigen dimensie toe. De voorstelling is op veel pleinen en in open toegankelijke ruimtes gespeeld met als reden dat we nog niet in theaters terecht konden. Daarnaast ging de fantasie van de toeschouwer spelen op juist plekken die niet voor de hand lagen. Naarmate we het stuk vaker deden kwamen we erachter dat de zichtbaarheid van iemand met een beperking op straat nog niet zo ontwikkeld was. Steeds belangrijker werd dit aspect in het stuk.

This Situation

This Situation (2018) is geïnspireerd rondom het werk van Jesper Just. 3 jonge dansers die jeugdigheid uitstralen komen en vormen gekaderde beelden die vloeiend in elkaar door gaan. In het werk van Just staat de rol van stereotypering, de relatie tussen elkaar en omgeving zoals een gebouwde vaak centraal. Bekijken en bekeken worden en hiermee het perspectief veranderen en bevragen. In het trio komt een duidelijke Esthetiek terug die overeenkomt met het gelikte videowerk van Jesper Just. De toeschouwer is vrij om zelf te interpreteren en er individuele versie van te maken. In het werk van Just zit geen verhaallijn, je kunt het vaak niet volgen en het zijn gegeven situaties.

Road Movie

Road Movie is de eerste choreografie ontwikkeld in het talentontwikkelingstraject van Misiconi. In een tijdsbestek van 13 weken heeft stagiaire Rachel de Wolff in samenwerking met de dansers van Misiconi de locatievoorstelling ‘Road Movie’ ontwikkelt. Het begrip ‘roadmovie’ word door Wikipedia als volgt beschreven: ‘een algemene benaming voor een filmgenre waarin de hoofdpersonen een reis maken.’ Die reis staat gedurende de hele film centraal. Vaak ondergaan de hoofdpersonages ook een mentale reis’. In de locatievoorstelling ‘Road Movie’ speelt het verhaal zich af rondom een hoofdpersonage. In de verhaallijn word dit personage in beeld gebracht als zijnde een persoon levend in een wereld waarin externe eisen en verwachtingen de overhand lijken te nemen.‘Road movie’ neemt het publiek mee in een wereld van spontaniteit, speelsheid en verrassingen. Hoeveel oogcontact heb jij op een dag? Zijn het bewuste keuzes? ‘Road movie’ verbeeld de persoonlijke reis van zijn dansers en de ontmoetingen die in tijdsverloop plaatsvinden.